Det här är en ganska gammal nyhet, men det är fortfarande en stor debatt om detta och om republikanernas uttalande. Kanske börjar det gå lite för långt? 
 
Det var för ungefär två veckor sedan som Todd Akin, kongressledamot från Missouri, var med i en intervju på tv-kanalen KTVI-TV. Han är republikan och abortmotståndare och ett av ämnena som togs upp var just abort och om de kan vara lagliga om en kvinna våldtas. Det är här som han ger ett väldigt idiotiskt uttalande om detta (ursäkta men det är faktiskt min åsikt i det hela). 
 
Citat: - Som jag förstår det så är det väldigt ovanligt. Om det är en riktig våldtäkt så har kvinnans kropp sätt att försöka stänga ned hela den processen. Men låt oss säga att det kanske inte skulle fungera. Jag tycker då att det skulle bli något slags straff, men straffet ska riktas mot våldtäktsmannen, inte vara en attack på barnet. 
 
Här finner ni artikeln från Svenska Dagbladet, där det även finns en video med intervjun som han deltog i:  
 
Den stora frågan är, har han bevis för detta att kvinnan har ett biologiskt sköld som skyddar mot graviditet vid våldtäkt? Enligt nyhetsbyrån AP visade en studie vid The Medical University of South Carolina att ungefär 5 procent av alla våldtäktsoffer blir gravida av övergreppet. Sedan finns det antagligen ett stort mörkertal kring detta också. Det har blivit ett hett diskussionsämne om detta i alla fall och hans uttalande. 
 
Dock tar de andra republikanerna avstånd från hans uttalande och stödjer det inte och de ledande republikanerna har krävt att han ska drar sig ur kampanjen och då ber han om förlåtelse och säger att han använt fel ord: 
 
Jag kan inte förstå den här debatten om abort och hur republikanerna kan stå emot abort. Det är som att säga nej till fri vilja! För vem ska egentligen få bestämma om exempelvis jag ska behålla barnet eller inte, om jag inte vill? Vad är nästa steg, att de ska bestämma om man får skaffa barn eller inte? För är det inte varje kvinnas rätt att bestämma över sin egen kropp? Och om hon inte vill ha det barnet, varför ska hon tvingas till det? 
 
Nej, jag har svårt för republikanernas konservativa idéer om abortförbud och andra saker, som hbt-frågor och likande. Jag har svårt för det mesta som inte förespråkar fri vilja och utveckling, speciellt om det kommer till saker man tvingas in till eller tvingar en att låtsas vara någon man inte är. 
 

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej