Till Turkiet hade jag med mig fyra böcker, varav jag läste ut tre stycken under den veckan. 
 
Första boken jag läste var Sankta Psyko av Johan Theorin. 
Till en stad på svenska västkusten kommer den 29-årige Jan Hauger för ett vikariat som förskollärare. 
Men gläntan är ingen vanlig förskola. Den ligger invid muren till Sankta Patricias regionklinik - med öknamnet Sankta Psyko - ett säkerhetsklassat sjukhus där psykiskt störda våldsbrottslingar tvångsvårdas. På Gläntan visatas barnen för att behålla kontakten med de inspärrade föräldrarna. En av Jans uppgifter är att eskortera barnen genom den källargång som förbinder förskolan med kliniken. 
Jan är en duktig pedagog men förtiger också saker, som varför han så gärna villa ha tjänsten på Sankta Psyko. Och vad som egentligen hände flera år tidigare när han gick ut i skogen med en dagisgrupp - och kom tillbaka med ett barn för lite. 
 
Sankta Psyko är ett dovt drama och en krypande psykologisk spänningsroman. 
 


Jag kan säga att jag att jag sträckläste den här boken och ville inte lägga ifrån mig den. Det var många gånger jag inte ville hoppa i poolen eller släcka lampan för att sova, bara för att jag ville fortsätta läsa. Den är uppbyggd som så att man får lite creepy känsla när man läser den och spänningen trappas upp hela tiden. Jans historia blandas med det som händer "nu" på Gläntan, vilket också skapar en mystisk och spännande känsla. Hela tiden var jag lite spänd och boken gav mig lite kalla kårar. 
 
Jag ger den här boken 5 av 5 stjärnor, för att den var så otroligt bra skriven, och gav PRECIS den känslan som en drama/psykolgisk spänningsroman ska ge. Så jag säger bara, vill du ha en lite läskig läsning som får dig att gärna vilja sova med lampan tänd - läs denna! 
 

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej