I måndags bestämde jag mig för att det är dags för mig att ändra om mina matvanor. Fick idéen och inspirationen från Sofia, som gjort detta i ca 2 veckor. Vågen har stått väldigt still, trots regelbunden träning. Har dock aldrig egentligen funderat så mycket på kosten, men i en månad nu ska jag testa att strikt undvika kolhydrater (förutom det som jag valt att undanta: frukt). 

Det jag ska undvika/inte äta är: 
* Socker: läsk, godis, juice, sportdrycker, choklad, kakor, bullar, kaffebröd, glass, frukostflingor. Även undvika sötningsmedel. 
* Stärkelser: Bröd, pasta, ris, potatis, pommes frites, chips, gröt, müsli, rotfrukter. 
* Öl, mjölk, vetemjöl. 

Istället ska jag äta
* Kött, fisk och skaldjur
* Ägg: I alla former (kokt, stekt, omelett). 
* Ovanjordsgrönsaker: ex. Kål, sparris, spenat, avokado, gurka, tomat, lök, oliver, spenat etc. 
* Fil/Yoghurt: Undvik smaksatta, sockrade. 
* Nötter och bär: (I måttlig mängd) 
* Frukt: (I måttlig mängd, innehåller fruktsocker). 
* Olivolja, solrosolja, lagrade ostar (30%).
* Vatten, kaffe, te. 

Så här är några av de måltider jag ätit: 

Middag måndag: Tonfisk, ägg, avokado och grönsaker. 


Frukost tisdag:  Stekt ägg, kiwi och vattenmelon (som sagt var - frukt är mitt undantag). 

Middag tisdag: Hamburgare, stekt lök, grönsaker. 


Frukost (och lunch) idag: Omelett med lök och tomat, vattenmelon. 

Så förhoppningvis hjälper det att ändra om kosten, äta regelbundet och fortsätta träna - för att bli hälsosammare och gå ner i vikt. Ska väga mig en gång i veckan för att hålla lite koll på vad som händer och så skriver jag upp allt jag äter, för att hålla lite koll på kolhydratmängd och även kalorier. 

Så, nu vet ni hur det ligger till! 

Liknande inlägg

2 kommentarer

Sofia

11 May 2016 09:36

We are in this together 🍇🍏🍍🍊🍓❤

Svar: Det är skönt!! ❤️🌸💚
Angie

Heléna

11 May 2016 19:33

Ser ut som när jag gick på LCHF-kost :) Lycka till och glöm inte att mäta dig också - vågen säger inte allt :) Kram <3

Svar: Det är någon typ av LCHF/GI-kost :) Jag kollar på kolhydrat mängden på det mesta - förutom frukt typ. Sedan går jag ju inte så mycket på fett, utan försöker få i mig protein :)

Gjorde det idag. Så ska kolla på förändringar i mått också :) Kram <3
Angie

Kommentera

Publiceras ej